باب: المساجد
في البيوت.
46. Evlerdeki Mescıdler (Namazgahlar)
-وصلى
البراء بن
عازب في مسجده
في داره جماعة.
Berâ İbn Azib, evindeki mescidinde cemaatle namaz kılmıştır.
حدثنا
سعيد بن عفير
قال: حدثني
الليث قال:
حدثني عقيل،
عن ابن شهاب
قال: أخبرني
محمود بن
الربيع
الأنصاري:
أن
عتبان بن
مالك، وهو من
أصحاب رسول
الله صلى الله
عليه وسلم،
ممن شهد بدرا
من الأنصار:
أنه أتى رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
فقال: يا رسول
الله، قد
أنكرت بصري،
وأنا أصلي
لقومي، فإذا
كانت
الأمطار، سال
الوادي الذي
بيني وبينهم،
لم أستطع أن
آتي مسجدهم
فأصلي بهم،
ووددت يا رسول
الله، أنك
تأتيني فتصلي
في بيتي، فأتخذه
مصلى، قال:
فقال له رسول
الله صلى الله
عليه وسلم:
(سأفعل إن شاء
الله). قال
عتبان: فغدا
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم وأبو بكر
حين ارتفع
النهار،
فاستأذن رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
فأذنت له، فلم
يجلس حتى دخل
البيت، ثم
قال: (أين تحب
أن أصلي من
بيتك). قال:
فأشرت إلى
ناحية من
البيت، فقام
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم فكبر،
فقمنا
فصصفنا، فصلى
ركعتين ثم
سلم، قال:
وحبسناه على
خزيرة صنعناها
له، قال: فثاب
في البيت رجال
من أهل الدار ذوو
عدد،
فاجتمعوا،
فقال قائل
منهم: أين
مالك بن
الدخيش أو ابن
الدخيش؟ فقال
بعضه: ذلك
منافق لا يحب
الله ورسوله،
فقال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم: (لا
تقل ذلك، ألا
تراه قد قال
لا إله إلا
الله، يريد
بذلك وجه
الله). قال:
الله ورسوله
أعلم، قال:
فإنا نرى وجهه
ونصحيته إلى
المنافقين،
قال رسول الله
صلى الله عليه
وسلم: (فإن
الله قد حرم
على النار من
قال لا إله
إلا الله،
يبتغي بذلك
وجه الله).قال
ابن شهاب، ثم
سألت الحصين
بن محمد
الأنصاري،
وهو أحد بني
سالم، وهو من
سراتهم، عن حديث
محمود بن
الربيع،
فصدقه بذلك.
[-425-] İbn Şihâb'dan şöyle nakledilmiştir: "Mahmud İbn er-Rabî'
el-Ensârî bize şöyle anlattı: Ashâb-ı kiram'ın ensâr kolundan Bedir savaşına
katılmış İtbân İbn Mâlik bir gün Rasûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e
gelerek: Ey Allah'ın elçisi! Akrabalarıma namaz kıldırıyorum. Ama artık
gözlerim fonksiyonunu yitirmeye başladı. Yağmur yağıp onlarla evim arasındaki
vadiden seller akınca camilerine gidip onlara namaz kıldıramıyorum. Ey Allah'ın
elçisi istedim ki, gelip evimde bana namaz kıldırasın. Sonra ben de orayı
namazgah edineyim' dedi. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem de ona: İnşallah,
gelirim' diyerek karşılık verdi."
İtban olayın bundan sonraki kısmını şu şekilde anlatır: "Bir
sabah güneş yükselince Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ebu Bekir ile
birlikte çıkageldi. Rasûiullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem eve girmek için izin
istedi, ben de kabul ettim. Eve girince oturmadı. Sonra: 'Evinin neresinde
namaz kılmamı istersin?' diye sordu. Ona evin bir köşesini gösterdim.
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem namaz'a durup tekbir aldı. Biz de
arkasında durup saf tuttuk. İki rekat namaz kıldırıp selâm verdi."
İtban daha sonra şöyle devam etti: "Onun için hazırladığımız
hazire aşına kalması için gitmesine müsaade etmedik. (Rasûlullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'in burada olduğunu duyan) çok sayıda mahalle sakini eve akın
etti. Nihayet herkes evde toplandı. İçlerinden biri 'Mâlik İbn Duhşin veya İbn
Duhayşun nerede?' diye sordu. Bir başkası 'O münafıktır. Allah'ı ve Nebi'ini
sevmez' diyerek karşılık verdi. Bunun üzerine Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem:
Böyle demeyin! Onun Allah rızasını gözeterek lâ ilahe illallah dediğini
görmediniz mi?' şeklinde tepki gösterdi. Bu defa ona münafık diyen sahâbî:
'Allah ve Nebi'i daha iyi bilir' dedi."
İtban şöyle devam etti: "Hep Allah Resûlü'nün münafıklara
karşı teveccüh gösterip onların iyiliğini istediğine şahit olduk. Nebi
Sallallahu Aleyhi ve Sellem: Şüphesiz Allah, kendi rızasını gözeterek la ilahe
illallah diyen kimseye ateşi haram kılmıştır' buyurdu.
İbn Şihâb şöyle dedi: "Ensâr'dan hayırda ön plana çıkan
Salim'in oğullarından biri olan Husayn İbn Muhammed'e Mahmud İbn Rabi'
hadisinin sıhhatini sordum. O da, sahih olduğunu belirtti."
AÇIKLAMA: (Artık gözlerim
fonksiyonunu yitirmeye başladı); Bir başka rivayette "Artık gözlerim
yoruldu" şeklinde geçmektedir. Her iki rivayet de, o sırada İtbân'ın henüz
kör olmadığını gösterir. Ancak İmam Buharı, "Yağmurlu Zamanlarda Verilen
İzin" konusunda şu haberi nakletmiştir: "İtban, âmâ olduğu halde kavmine
namaz kıldırırdı. Nebi s.a.v.e hava
karanlık oluyor, yağmur yağıyor, ben ise gözleri görmeyen bir adamım'
dedi."
İbn Huzeyme iki rivayeti şu şekilde uzlaştırmıştır: .... ifadesi
henüz görme yeteneğini yitirmeyen ama iyi göremeyen kimseler için kullanıldığı
gibi hiçbir şeyi göremeyen kimseler için de kullanılır. Burada en uygunu, şöyle
demektir: İtban gözleri git gide görmez hale geldiği, ayrıca bu tabir, sıhhat
halinde gördüğü bazı şeyleri görme duyusunu yitirenler hakkında kullanıldığı
için âmâ olduğunu söylemiştir. Böylece iki rivayet arasındaki çelişki
giderilir.
(Hazire); Bir tür yemektir. İbn Kuteybe (Ö.276) bu yemeği şöyle
tarif etmiştir: "Küçük küçük doğranmış etler, bol miktarda suya konur ve
pişinceye kadar kaynatılır. Sonra üzerine un serpilir."
(Hayırda ön plana çıkan); "Nafile Namazları Cemaatle
Kılmak" konusunda Ebu Eyyub el-Ensârî'nin Mahmud İbn Rabînin Itbân'dan
naklettiği bu haberi, kelime-i tevhidi söyleyenlerin tamamının yanmayacağını
ifade ettiği gerekçesiyle, inkar ettiğini gösteren rivayet aktarılacaktır.
Nitekim şefaate ilişkin hadisler, kelime-i tevhidi söyleyen bazı kimselerin de,
azab göreceğini bildirir. Alimler bu itiraza şu şekilde cevap vermişlerdir.
Bunları şu şekilde sıralayabiliriz:
1- İmam Müslim'in naklettiği hadis. Bu hadise göre, İbn Şihâb bu
konudaki rivayetten sonra "Bu olayın ardından farzlar ve diğer hususlara
ilişkin vahiy geldi. Bize göre bundan böyle, cehennemde azap görmek, bunlara
riayet edip etmemeye bağlıdır. Artık kendini aldatmamayı başaran, kendisini
aldatmasın!" demiştir. Ancak onun bu sözü, pek de isabetli değildir. Çünkü
beş vakit namaz, tartışmasız olarak bu olaydan çok önce farz kılınmıştı. Bu
başlık altında verilen hadisten ilk akla gelen mana ise, beş vakit namazı terk
eden muvahhidlerin azap görmeyeceğidir.
2- İhlaslı bir şekilde kelime-i tevhidi söyleyenler azap görmez.
Çünkü her kim ihlash bir şekilde la ilahe illallah derse farzları terk etmez.
İhlas, insanın ödevlerini yerine getirmesini sağlar. Bu cevap, İhlasın böyle
bir sonuca götürmesinin kesin olmadığı belirtilerek eleştirilmiştir.
3- Burada muvahhidlerin ebedî olarak cehennemde kalmayacakları
bildilmiş-tir.
4- Burada muvahhidlerin Müslüman günahkârlar için hazırlanmış
ateşe değil de, kafirler için hazırlanmış ateşe girmelerinin haram olduğu
kasdedilmiştir.
5- Muvahhidlerin ateşe girmelerinin haram kılınması, salih
amellerinin kabul edilip kötü amellerinin bağışlanmasına bağlanmıştır.
Hadisten
Çıkarılan Sonuçlar
1- Ama’lar imam olabilir.
2- Bunaklık dahil insan kendisindeki bir takım kusurlardan
bahsedebilir. Böyle yapması şikayet ettiği anlamına gelmez.
3- Medine'de Nebi s.a.v.'in mescidinin dışında cemaatle namaz
kılınan başka camilerin de olduğu bu hadisten anlaşılır.
4- Yağmur ve karanlık gibi nedenlerden dolayı cemaate
gidilmeyebilir.
5- Namaz için belli bir yer edinilebilir. Ebu Davud'un rivayet
ettiği hadis ile yasaklanan, camide belli bir yeri işgal etmek, riya vs. gibi
dinin hoş karşılamadığı sebeplerden ötürüdür.
6- Safların düzgün hale getirilmesi gerekir.
7- Misafirin ev sahibine namaz kıldırmasını yasaklayan genel
hüküm, ziyareti gerçekleştirenin emiru'l-mü'minin / halife olması veya ev
sahibinin müsaade etmesi halinde geçerli değildir. Hatta bu durumda namaz
kıldırmaları mekruh bile değildir. Yani bu umumi hüküm, böylesi durumlarda
tahsise uğrar.
8- Nebi s.a.v.'in namaz
kıldığı veya bastığı yerler mübarek kabul edilir.
9- Salih kimseler, kendilerinin bereketinden istifade etmek
üzere çağrıldıkları zaman fitneden emin oldukları sürece davete icabet eder.
İtbân, Hz. Peygamber'in namaz kıldırmasını, belki de kıbleyi tam olarak tespit
etmek için istemiş olabilir.
10- Faziletli kimseler, kendilerinden aşağıda olan kimselerin
davetine icabet eder.
11- Verilen sözü tutmak gerekir.
12- Davet sahibinin rahatsız olmayacağını bildiği takdirde,
misafir arkadaşlarını da davete götürebilir.
13- Davet edenin evine girmek için ondan izin istenir.
14- Evin bir köşesinde edinilen namazgahlara her ne kadar mescid
adı verilse de, buraların vakfedilmesi gerekmez.
15- Mahalle sakinleri komşularından birinin evine gelen imamdan
veya âlim bir zattan istifade edip ondan feyz almak için o evde toplanabilir.
16- Dini bakımdan düzgün olmadığı zannedilen kimselerden devlet
başkanı nezdinde uyarı şeklinde bahsedilmesi, gıybet sayılmaz. Hatta devlet
başkanının bizzat kendisi bu durumu araştırabilir ve meseleyi güzel bir şekilde çözüme kavuşturur.
17- Herhangi mazeret olmadan cemaate gelmeyen kimselerin neden
gelmedikleri araştırılır.
18- İnanç olmadan söz ile iman gerçekleşmez.
19- Tevhîd inancı üzere ölen kimse, ebedî olarak cehennemde
kalmaz.
İmam Buhârî bu olayı, bu ve bundan önceki başlık dışında şu
konularda da zikretmiştir:
Yağmur yağdığı zaman binek üzerinde namaz kılmaya izin
verilmiştir
Nafile namazların cemaatle kılınması İmam ve me'mumun selamı
Devlet başkanı bir topluğu ziyaret ederse onlara namaz kıldırır.
Itbân'ın Bedir savaşma katılması ve domuz eti yemek.
Allah rızası için yapılan amel kabul edilirse sahibini kurtarır.
Bir delile dayanarak başkasının münafık olduğunu iddia eden
kimsenin durumu
باب: التيمن
في دخول
المسجد وغيره.
47. Camiye Girerken Ve Diğer Hayırlı İşlerde Sağdan Başlamak
-وكان
ابن عمر يبدأ
برجله
اليمنى، فإذا
خرج بدأ برجله
اليسرى.
İbn Ömer, sağ ayağı ile girer sol ayağı ile çıkardı.
حدثنا
سليمان بن حرب
قال: حدثنا
شعبة، عن الأشعث
بن سلم، عن
أبيه، عن
مسروق، عن
عائشة قالت:
كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يحب
التيمن ما استطاع،
في شأنه كله،
في طهوره
وترجله
وتنعله.
[-426-] Aişe validemizden şöyle nakledilmiştir: "Temizlik yaparken,
taranırken, ayakkabısını giyerken, hasılı bütün işlerinde mümkün olduğu kadar
sağ'dan başlamak, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in hoşuna giderdi."
AÇIKLAMA: Hakim'in
"Müstedrek"inde Enes İbn Mâlik'in şöyle dediği nakledilmiştir:
"Camiye girmeye niyet ettiğin zaman, sağ adımını atman sünnettir. Camiden
çıkınca ise, sol ayağını atarsın." Sahabînin "Sünnet bu şekildedir
" sözü, bu rivayetin merfû' şeklinde anlaşılması gerektiğini gösterir. Doğru
olan da budur.